Sunday, November 1, 2009

Tombo Ati

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamua'laikum w.b.t

Imah cumalah manusia biasa.Iman ada turun dan naiknya.Sekejap di atas,nantikan di bawah pula.

"Mar, camane nak maintain iman?"
"Kite teringat kat lagu ubat hati.pernah dengar x?"

Terima kasih,Mar..Sangat-sangat terima kasih..

Bilamana Imah dapat rasa iman dan jiwa ini down,teringat Imah akan lagu itu,dan tersenyumlah Imah semula.Al-Quran dicapai,doa dipanjat.Azam untuk bangkit di malam hari berapi lagi..Dan puasa dilaksanakan.Semua dilakukan untuk terus maintain iman dalam diri yg makin hari makin kuat dugaannya agar iman itu turun dan turun dan terus turun.Siapa yg mengganggu?Siapa lagi kalau bukan syaitan dan konco konconya.Owh..dan tak lupa,nafsu yang sentiasa mengganggu. Ya Allah,aku berlindung kepadaMu dari syaitan yang direjam serta kejahatan nafsuku sendiri..

Jom cerita pasal ubat!Huhuhu..nk wat camne,Imah da amik bidang farmasi,perkataan ubat xleh lari..Rupanya ubat nih ada 2 macam.Yang merawat zahir dan yang merawat batin kita.

Bercerita pasal ubat zahir..Imah pilih antidiebetes.Sbb mama ada penyakit nih.Arwah pakcik Imah pon ada penyakit nih.Arwah sepupu mama pon meninggal disebabkan complication diabetes lepas amputation kat kaki.Dan Type 2 DM mmg ada genetic component yg kuat.Imah teringat semua tu,tapi still x henti2 menyuap Maltesers ke dalam mulut..Huhuhuhu..aih..Semalam Imah borak2 dgn mama.Mama kate kaki die sakit.Doktor kate tu complication diabetes.Neurological damage.Mama baru je di diagnose dgn Type 2 DM nih.Last 3 years.Tapi complication die dah mula menyerang mama.Imah rase sbb sebelum2 nih mama mmg da ada DM tapi underdiagnosed.Sebab bdn mama time tu still boleh kuarkan sufficient insulin kan..Tapi tu la hakikatnya.Sepatutnya kena jaga dari awal..Tapi mama ckp,smpai skrg pon pemakanannya kurang terjaga..Adoi..(Mama,kenapa kita mempunyai msalah yg sama?) Semua salah mama.huhuhuhu.sbb Kak Chik anak mama,kna la ikut mama...huhuhu..
Ah,xda maknanya.Kena jugak jaga.Rasanya nilah masalah Imah,da taw buat jugak..Hmmmm..

Ok,kite tinggalkan Imah dgn masalah pemakanan die.X penting pon.Seterusnya ubat yg merawat batin..Ubat hati..Ada sebuah lagu bertajuk Tombo Ati ataw dalam bahasa Melayunya, Ubat Hati.Lagu ini berasal dari Indonesia.Lagu tersebut memetik dari kata2 seorg ulama' yg berkata..

Ubat hati,ada 5 perkara..

1) Baca Al-Quran dan maknanya
2) Solat malam
3) Berkumpul dengan orang2 soleh
4) Berpuasa
5) Zikir



praktikaliti mmg mencabar dan pelbagai,tapi hasilnya??Yeah!!

huhu.Insya Allah boleh menolong kite memantapkan iman.. =)

Alhamdulillah,siap gak entry nih.Dari semalam lagi Imah duk berkira2 nak menulis,tapi x kesampaian..
Erm..esok Imah ada counselling Test.Kawan2 doakan Imah yer..Moga Allah permudahkan urusan dunia agar mudah bagi Imah meneruskan perjuangan yg suci ini..Dakwah yg luas cabangnya..

Setulusnya Imah mendoakan kejayaan kawan2 Imah di seluruh dunia.Di Malaysia,Australia,India,New Zealand,UK etc..dan jika anda membaca blog ini,tenanglah hati.Kerana Imah mendoakan kejayaan anda juga. =)

Lagu malam dalam rindu,
Syahdu ia meniup memohon agar rasa itu menyatu,
Kepingin bertemu dalam arena cinta yang hangat,
Membakar ia bukan sedikit tetapi banyak..

Rindu itu bertiup lagi,
Lalu kutadahkan tangan,sucikan hati,
Memohon aku pada Ilahi,
Agar didatangkan cinta antara kita,
Diberikan peluang untuk berjumpa,
Rasa rindu yang membakar,
Dan rasa cinta yang melakar..

Duhai sahabat,sungguh aku rindu!!!

No comments:

Post a Comment