Monday, March 28, 2011

Blog. Padan muka saya.

Assalamua'laikum wbt..

Alhamdulillah, atas kesempatan dan hidayah dari Allah, serta galakan dari seorang ukhti, maka berjalanlah takdir Allah saya menulis blog yang saya mengharapkan agar bermanfaat.

Kenapa saya suka blog saya? Sebab:

1) Saya boleh baca blog orang

2) Saya boleh merapu, merepek, tapi disebabkan saya (perasan) ingin menjadikan blog ni bermanfaat,maka saya (bermujahadah) cuba untuk mengehadkan kadar kemerepekan saya yang sejati. Tapi saya still boleh merepek secara terhad kerana percaya atau tidak....INI BLOG SAYA.

3)Kerana saya manusia yang tidak kuat azam, hangat hangat tahi ayam, cepat lupa, senang sekali tunduk pada nafsu dan perasaan, kadang kadang rasa macam pengikut kpd hasutan syaitan...berdosanya saya..(tak patut membuka keaiban sendiri kan? maka patutkah saya mula menunjuk nunjuk akan kelebihan saya supaya saya dapat cover keburukan saya? ok. kelebihan saya : BERAT BADAN. sekian)

4)Supaya saya boleh sedar bahawa dalam blog ini, nampak macam baik (blog pun namanya semoga bermanfaat) tapi pada hakikatnya, saya cumalah manusia biasa tak terlepas kepada tarikan iman dan nafsu. Jadi, bila saya buat salah (malas,jahat,dosa,buang masa etc..) saya jadi malu sendiri sehingga satu tahap...nak pandang blog sendiri pun malu. Malu kat Tuhan, malu tentang rendahnya iman..sobs!

5) Merujuk kepada point 3 dan 4, maka dengan ini saya terpaksa jugakla push diri untuk cuba jadi baik, walaupun takdala baik sangat kan..sebab..

Firman Allah swt :
"Wahai orang orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjalan? {2} (Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan {3}"

Surah As-Saf, ayat 2 dan 3. Padan muka saya. Maka walau saya pun taklah baik sangat, tapi disebabkan saya menulis apa yang saya tidak kerjakan kan, maka saya terpaksa jugak melakukan apa yang saya tulis..sobs..Berdosanya saya...Sebab saya takut Allah marah saya..

Tak cukup dengan itu, ada lagi...

Hadith Rasulullah SAW..

"Ada seorang lelaki pada hari qiamat kelak ia digiring ke neraka lalu dicampakkan ke dalamnya . Isi perutnya terburai keluar dan ia berpusing-pusing melengkarinya sebagaimana berpusingnya keldai mengelilingi kincir air, berkumpullah penghuni penghuni neraka melihat lelaki tersebut lalu mereka berkata "Wahai si fulan, tidakkah engkau dahulunya menyuruh orang melakukan yang ma'ruf dan melarang yang mungkar?" Lelaki itu berkata: "Ya, memang benar, aku dahulunya menyuruh orang melakukan yang makruf tetapi aku sendiri tidak melaksanakannya. Aku melarang kemungkaran, sedangkan aku melakukannya"

Na'uzubillah.

Sobs..astaghfirullah..Maka disebabkan post post saya terdahulu yang ditulis semasa iman (perasan) di tahap tinggi sikit, saya jadi malu untuk berada pada tahap iman yang rendah.Astaghfirullah..dan atas apa yang telah saya tulis, saya terpaksa buat sebab tak sanggup memikirkan perut saya terburai dalam neraka Allah swt yang dikawal oleh malaikat yang keras dan kasar, sesuai mengikut perintah Allah...sobs. Dan tak sanggup memikirkan, "adakah Allah telah membenci aku?"

Penat menahan rasa, penat memikirkan dosa. Penat berada di bawah tarbiyyah tapi mengingkarinya, menjadikan dosa saya berkali kali ganda. astaghfirullah..

Penat merasa kesempitan jiwa apabila membaca post post orang lain, yang sibuk memikirkan umat, yang memberi dalil dari AlQuran, tapi lepas tu (saya) buat kesalahan macam biasa. Astaghfirullah. Disebabkan hal ni, thumbs up untuk para ustaz/ustazah, ikhwah akhwat yang lain. Sahabat handai yang tanpa sedar memberi ketukan kepada hati. (Sebab saya je yang boleh ketuk kepala sendiri.Mungkin abang saya boleh jugak)

Pastu bila memikirkan tentang mereka, saya teringat hadith ni yang saya post dalam post sebelum ni..

Dari Tsauban dari Nabi saw bersabda:
"Sesungguhnya aku mengenali segolongan manusia dari umatku yang akan datang pada hari Kiamat dengan kebaikan sebesar gunung Tihamah yang putih lalu Allah menjadikannya debu-debu yang berterbangan. "

“Wahai Rasulullah ! Ceritakanlah keadaan mereka kepada kami supaya kami tidak jadi seperti mereka dalam keadaan kami tidak mengetahui.

"Mereka merupakan saudara-saudara kamu dari bangsa kamu sendiri, mengerjakan ibadah di malam hari seperti kamu juga, TETAPI mereka adalah golongan yang apabila bersendirian mereka terjebak melakukan perbuatan-perbuatan yang diharamkan..(bila mendapat peluang melakukannya di belakang manusia)."

Hadith Riwayat Ibnu Majah no.4245, Sahih Al-Albani.


Padan muka saya lagi. Terasa. Saya tak layak kan bersama mereka yang berjuang?

Apapun, alhamdulillah atas kesempata ini. saya memohon agar Allah memaafkan saya atas semua dosa dosa dan tak putus putus mencurahkan rasa kasih dan kepemurahanNya kepada saya, hambaNya yang lemah,hina dan tidak tahu bersyukur ni..

Astaghfirullah.

6) ok, sambung balik. saya suka blog saya sebab ia blog saya. tempat di mana saya boleh kata padan muka saya banyak banyak banyak banyak banyak kali.

p/s: Depan rumah saya dah ada tanda tanda bakal dinaiki air. Ok.Tak banjir lagi. Doakan saya istiqamah. (takde kaitan). Maafkan intonasi dalam post kali ini. Saya cuba menjadikannya lebih santai kerana saya, seperti sesetengah orang..kadang kadang lebih merasa dekat apabila diberitahu dengan lenggok bahasa dan intonasi yang lebih familiar kepada kita. ( Tapi mungkin bukan kepada atuk atuk dan nenek nenek di luar sana, melainkan nenek tu muda macam saya. nenek kebayan la kut,kan? ok. berhenti merepek. haih. p/s pun panjang berjela,tensen I! )


Astaghfirullah..

Wassalam



1 comment:

  1. Jangan tension2.

    Sesungguhnya hati lebih cepat berbolak-balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak.
    (ada kaitan ke?)

    ada masa tinggi ada masa rendah.

    usaha yang terbaik.

    ReplyDelete