Sunday, October 3, 2010

Senyumlah wahai cinta..

Assalamua'laikum w.b.t...



(Sila klik 'Play', jangan tonton dahulu, sila teruskan pembacaan)







Dari Abi Hamzah Anas Bin Malik r.a khadam kpd Rasullah s.a.w,sabdanya : Tiada beriman seorang kamu hingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya. Riwayat Bukhari dan Muslim.


Kali ini, Imah menulis dengan satu perasaan. Namanya cinta.


Imah ada seorang sahabat. Orangnya cukup manis. Indah bicara dan tingkahnya. Suka kepada keindahan sepertimana Allah senang kepada keindahan. Senyuman jarang lekang dari bibirnya. Kadang kadang sukar sekali Imah mentafsirkan senyumannya. Dalam hatinya, Imah tahu ada beberapa waktu yang dia sekadar menyembunyikan permasalahan yang bersarang dalam benaknya, yang bermukim jauh di lubuk hati mulusnya. Dan kadang kala Imah tahu senyumannya bukan datang atas kesenangan hatinya, tetapi untuk menjaga hati orang lain.

Imah senang apabila kami berbicara tentang perkara yang membasahkan jiwa. Tentang dakwah, tentang cinta kepada agama. Imah senang bila dia berbicara tentang perasaan, tentang tarbiyah, tentang keluarga. Imah senang dengannya, walau Imah tak pasti samada dia senang dengan Imah. Kami masing masing sedar kami ada ketidaksempurnaan. Dan atas dasar ukhuwah, kami berlapang dada.

Imah cukup suka bila Imah terasa sayang kepadanya. Membuak buak perassan cinta Imah kepadanya. Ada waktunya terasa 'jealous' apabila dia rapat dengan orang lain, tetapi Imah akhirnya tergelak sendiri. Ah, sifat posessive yang belum dikikis sepenuhnya. Masih dependent kepada yang lain. Yang pasti, dia lah teman Imah. Susah atau senang.

Hatinya cukup lembut, mudah tersentuh. Jiwanya segar dengan cinta dan semangatnya kepada dakwah. Cukup hebat jiwanya. Dia kelihatan semakin kental menghadapi ujian dalam sebuah cerita kehidupan. Walaupun katanya masih banyak kelemahan, cukuplah jika tingkahnya memberi kekuatan kepada Imah pula.

Wahai cinta, ku doakan untukmu.Segala bentuk kekuatan, segala bentuk kasih dan sayang. Segala bentuk kejayaan. Jangan lupakan daku wahai cinta. Dalam doamu, dalam senyummu,dalam nangis dan tawamu.

Semoga Allah memilihmu.


2 comments:

  1. Semoga Allah memilihmu, dan juga aku.

    ReplyDelete
  2. Semoga Allah memilih kalian. Dan memilih Imah juga,amiin.

    ReplyDelete