Assalamua'laikum wbt...
Semua tak suka kalau dengar the 'F' word. Semua takut. Semua gerun. Semua bimbang, cuak. Tetibe macam ada rama rama dalam perut bila dengar 'F' word ni,padahal puasa. Memang patut cuak pun. Memang patut bimbang pun. Dan bukan sekadar rama rama, patut ada gajah dalam perut, lebih lebih lagi time tengah puasa ni, bila dengar 'F' word ni.
Apa yang Imah merepek ni? F, untuk futhur. yup. Futhur. haaa...takut kan? bagus.
Pengalaman BFG.
Setiap orang berbeza. Futhur itu adalah satu pilihan yang amat mudah. Mencari keberlangsungan amal dalam dakwah menjadi semakin sukar dengan limitasi setiap insan berbeza. Apabila BFG, kita diuji dan akan hati kita akan ditanya, inikah apa yang kita hendak? Setiap hamba Allah yg melalui tarbiyah berbeza jawapannya. Ada yang tak perlu tanya, dah nampak atas dahi tertampal jawapan, "NAK!NAK!". Ada yang sempat ditanya, dan jawapannya terus keluar, "NAK!". Ada yang lambat sikit ditanya dan menjawab "Nak.". Ada yang ditanya terus, nak ke tak dan die menjawab, "nak, tapi.....". Dan lain lain. Waktu itu kita akan sedar, samada kita 'bekerja' selama ini adalah atas kehendak sendiri atau...? Dan lain lain.
Adaptation is crucial.
Fahamilah bahawa, apabila kita pulang, kita berada di satu environment yang berlainan pada waktu kita diperkenalkan kpd T n D.
Fahamilah bahawa, mudah untuk larut, hanyut dan tercicir di laut yang tidak tahu pasang surutnya ini.
Fahamilah bahawa, ini adalah satu perkenalan kita kepada ombak, sebelum kita cuba berenang di dalam arusnya.
Fahamilah bahawa, cara kerja kita berbeza. Dahulu dan sekarang.
Oleh itu, adaptation is crucial.
Seperti yang Imah katakan, semua orang berbeza. Dan Allah akan tunjukkan kepada kita, di mana kita sepatutnya berada, dengan menurunkan ketenangan dalam hati apabila kita telah memilih suatu jalan. Dan waktu itu kita tahu, apa yang hati kita benar benar mahu. Semoga kemahuan kita itu adalah selari dengan keredhaan Allah swt.
First thing to do bila sampai Malaysia?
(Lepas da agih agihkan buah tangan, da puas peluk, cium ahli keluarga, anak sedara, dah puas pillow talk dengan kakak/adik, dah puas tgok bilik tercinta, dah puas menatap set sofa yang hampir lunyai dilenjan suatu ketika dulu, da puas pandang kipas dan lampu baru, da puas komen langsir dan perhiasan dalam rumah, dah puas komen kenapa ada barang sepah sepah, dah puas menghirup udara dalam rumah sendiri, da puas golek golek atas katil sendiri, da puas buat order kat mak, menu apa kita nak masak esok,lusa,mggu depan, bulan depan, cat kaler apa nak ka..erk..raya nanti...sampai da naik bosan..maka, sila ingat ini..) :-
Ukhuwwah is one MAJOR,BIG,HUGE,ENORMOUS factor yang membantu kita dalam T n D. Sila pasang network cepat cepat. Dan sila dapatkan lesen kereta cepat cepat. (kes Imah,padan muka). Blogs are important as well. Trust me. (But make sure u choose the right one). Reintroduce yourself to your family member. They would slowly understand that usrah is a part of your life. Be a better person, susah tu. Mujahadah berterusan.
Actually, it's not the first thing to do. It's something you have to do. ALL the time. There's no formula for this, do this, do that. The only thing that you must do, is believe in yourself and put faith and trust in Allah swt that this is the right path. Allah will surely guide you. He did that to me. And I believe He would do the same to you.
Pertarungan paling hebat adalah bertarung melawan nafsu. Jika pernah kalah sekali, berjuanglah untuk tidak kalah lagi. Ujian setiap orang berbeza, mengikut imannya. Berjuanglah para sahabat. Hingga janji Allah itu terlaksana. Dan bila masuk alam perkerjaan, ujian makin hebat, disertai peluang beramal yang melimpah limpah. Belajar untuk adapt sebelum 'tackle' mad'u. Tackle mad'u, bukan tackle madu. heh.
Memetik kata seorang akh, " Futur adalah kehendak. Sbb futur bukan berlaku secara natural dan bukan pula dalam keadaan tidak sedar.dia berlaku sbb org itu sendiri yg memilih untuk futur." (Dush!)
Buat Cahaya Kemegahan, Imah jawab kat sini aje, boleh? Semoga bermanfaat buat lain lain juga, i.Allah.
P/s: Seriously, ini cuma coretan untuk perkongsian. Moga tidak menilai penulis melalui blog ini. Penulis hanyalah hambaNya yang lemah iman, nipis kesabaran, tidak kuat iltizam dan tidak pula pandai dalam bermacam macam perkara. Doakan semoga 'F' word tidak menjengah dalam kehidupan kita sehingga kita mati.
Ok. Wassalam.
Tuesday, August 16, 2011
Thursday, August 4, 2011
Jadual!
Assalamua'laikum wbt..
Jadual on call keluar lagi.Seperti biasa, jadual on call untuk sebulan hanya akan keluar pada hujung bulan sebelumnya. Bulan Ogos: 6 oncall semuanya. Dah 115 jam (lebih kurang) Imah buat overtime. Kalau la boleh claim...huhu. Kebanyakannya disumbang oleh oncall TDM dan night shift weekend. As always, selalu tak dapat cuti sebab orang lain sibuk mintak cuti dulu. Dan as expected, waktu bulan puasa macam ni, bos pun naik pening sebab semua staff mintak cuti..ataw teringin mintak cuti tapi taw takkan dapat sebab orang lain da sibuk mintak cuti awal awal lagi...(kes Imah.haih). Time time macam ni, rakan rakan non Muslim memang jadi mangsa, cuti mereka dibekukan. Sorry guys!Imah pulak, kena kerja pada raya ke 3. Heh. Takpe, bawak kuih raya sebalang dan gantung sarung ketupat merata rata. (Erk..mungkin tidak)
Alhamdulillah a'la kulli hal. Walhamdulillah.
Malam tadi, malam cinta. Allah kurniakan sesuatu yang Imah sangkakan Imah dah kehilangannya. Allah memang sweet. Sweet amat amat!
Alam baru, banyak benda kena belajar. Ilmu dunia,soft skills, interpersonal skills..macam macam la. Ilmu yang lebih hebat, adalah ilmu menangani stress apabila pelbagai masalah timbul serentak dan seolah olah tanpa henti. Banyak benda yang berlaku, terlalu banyak, tak mampu dicoret satu persatu.Tapi Allah tahu.Allah tahu...
At the end of the day, ada Allah yang maha segala. Walau dalam kesibukan kerja yang menipu, dalam menghadapi ragam manusia yang beribu, dalam cuba menjauhkan diri dari sifat sifat keji..Allah tahu. Dan malam tadi, baru tersedar. Semua itu adalah ujian. (Tapi macam fail je..) Takpe2..they say that things needs to get worse before it gets better. Semoga ujian hari hari esok dapat dihadapi degan cemerlang! (Semangat!Semangat!Kamon!Kamon! ok. macam terlebih semangat la pulak.)
Apapun, hari ni hari Jumaat.Di Terengganu, hari ni cuti. Dah terlalu lama rasanya Imah tak berada di rumah pada hari Jumaat. TDM menuntut Imah 'bercuti' di hospital. Owh well, da berakhir pun.Alhamdulillah.
Oh, terjumpa Dr Nik. Ukhti yang bekerja di HSNZ juga. Tak sangka rumah kami tak jauh pun. Pelawaan ke rumahnya dibuat. Tapi ntah bila bakal dipenuhi. (Kite jumpa kat hospital jelah, doc.Kat A&E pon jadi.hihi)
Rindu Adelaide dan orang orang di sana. Rindu Khalil Mosque. Rindu untuk qiam dan sahur ala kadar dengan rakan serumah. Rindu berjemaah. Takpe2. Berjumpa dan berpisah kerana Allah. Nanti jumpa lagi, i.Allah.
Petang ini masih perlu ke HSNZ. Untuk compile write up research kami yang banyak kena tambah, sana sini. Esok pulak PM shift kat satelite 7. Pukul 3ptg-10 mlm. Heh,menambahkan jam on call dalam buku kuning.
Pesan kepada diri: Ikhlaskan hati, bekerja demi Ilahi. Sebab kita tak tahu amal mana yang Allah akan terima..sobs. Akaun akhirat: kosong? Negative? Nauzubillah....
Jadual. Kena susun jadual betul2. Mana nak fit kan usrah. Mana nak fitkan daurah. Mana nak fitkan semua. Takpe2. Semoga Allah permudahkan urusan urusan kita. At this point of time, kena ingatkan diri, kita yang perlu sesuaikan diri dengan dakwah, bukan dakwah yang sesuaikan diri dengan kita. Susah. Sekarang baru terasa. Sangat sangat terasa...Allah...Takpe2. Ia adalah sebahagian dari perjuangan. (ps: dakwah bukan tentang usrah dan daurah semata mata. ramai lagi mad'u kat HSNZ. Dush!)
P/s: Buat NFR, saya rindu awak.Rindu awak sangat sangat. Semoga berjumpa lagi.
Wassalam
Jadual on call keluar lagi.Seperti biasa, jadual on call untuk sebulan hanya akan keluar pada hujung bulan sebelumnya. Bulan Ogos: 6 oncall semuanya. Dah 115 jam (lebih kurang) Imah buat overtime. Kalau la boleh claim...huhu. Kebanyakannya disumbang oleh oncall TDM dan night shift weekend. As always, selalu tak dapat cuti sebab orang lain sibuk mintak cuti dulu. Dan as expected, waktu bulan puasa macam ni, bos pun naik pening sebab semua staff mintak cuti..ataw teringin mintak cuti tapi taw takkan dapat sebab orang lain da sibuk mintak cuti awal awal lagi...(kes Imah.haih). Time time macam ni, rakan rakan non Muslim memang jadi mangsa, cuti mereka dibekukan. Sorry guys!Imah pulak, kena kerja pada raya ke 3. Heh. Takpe, bawak kuih raya sebalang dan gantung sarung ketupat merata rata. (Erk..mungkin tidak)
Alhamdulillah a'la kulli hal. Walhamdulillah.
Malam tadi, malam cinta. Allah kurniakan sesuatu yang Imah sangkakan Imah dah kehilangannya. Allah memang sweet. Sweet amat amat!
Alam baru, banyak benda kena belajar. Ilmu dunia,soft skills, interpersonal skills..macam macam la. Ilmu yang lebih hebat, adalah ilmu menangani stress apabila pelbagai masalah timbul serentak dan seolah olah tanpa henti. Banyak benda yang berlaku, terlalu banyak, tak mampu dicoret satu persatu.Tapi Allah tahu.Allah tahu...
At the end of the day, ada Allah yang maha segala. Walau dalam kesibukan kerja yang menipu, dalam menghadapi ragam manusia yang beribu, dalam cuba menjauhkan diri dari sifat sifat keji..Allah tahu. Dan malam tadi, baru tersedar. Semua itu adalah ujian. (Tapi macam fail je..) Takpe2..they say that things needs to get worse before it gets better. Semoga ujian hari hari esok dapat dihadapi degan cemerlang! (Semangat!Semangat!Kamon!Kamon! ok. macam terlebih semangat la pulak.)
Apapun, hari ni hari Jumaat.Di Terengganu, hari ni cuti. Dah terlalu lama rasanya Imah tak berada di rumah pada hari Jumaat. TDM menuntut Imah 'bercuti' di hospital. Owh well, da berakhir pun.Alhamdulillah.
Oh, terjumpa Dr Nik. Ukhti yang bekerja di HSNZ juga. Tak sangka rumah kami tak jauh pun. Pelawaan ke rumahnya dibuat. Tapi ntah bila bakal dipenuhi. (Kite jumpa kat hospital jelah, doc.Kat A&E pon jadi.hihi)
Rindu Adelaide dan orang orang di sana. Rindu Khalil Mosque. Rindu untuk qiam dan sahur ala kadar dengan rakan serumah. Rindu berjemaah. Takpe2. Berjumpa dan berpisah kerana Allah. Nanti jumpa lagi, i.Allah.
Petang ini masih perlu ke HSNZ. Untuk compile write up research kami yang banyak kena tambah, sana sini. Esok pulak PM shift kat satelite 7. Pukul 3ptg-10 mlm. Heh,menambahkan jam on call dalam buku kuning.
Pesan kepada diri: Ikhlaskan hati, bekerja demi Ilahi. Sebab kita tak tahu amal mana yang Allah akan terima..sobs. Akaun akhirat: kosong? Negative? Nauzubillah....
Jadual. Kena susun jadual betul2. Mana nak fit kan usrah. Mana nak fitkan daurah. Mana nak fitkan semua. Takpe2. Semoga Allah permudahkan urusan urusan kita. At this point of time, kena ingatkan diri, kita yang perlu sesuaikan diri dengan dakwah, bukan dakwah yang sesuaikan diri dengan kita. Susah. Sekarang baru terasa. Sangat sangat terasa...Allah...Takpe2. Ia adalah sebahagian dari perjuangan. (ps: dakwah bukan tentang usrah dan daurah semata mata. ramai lagi mad'u kat HSNZ. Dush!)
P/s: Buat NFR, saya rindu awak.Rindu awak sangat sangat. Semoga berjumpa lagi.
Wassalam
Wednesday, August 3, 2011
Berselerak. Vacum hati untuk malam ini.
Assalamua'laikum wbt..
Dalam diam,
Sebelum sebuah senyuman,
Melirik bibir,
Kejengkelan terukir.
Dalam sedar,
Aku menipu,
Menipu siapa,
Aku pun tak tahu.
Dunia ini hanya persinggahan,
Alam baru ini hanya sebahagian dari perjuangan,
Ah, memang kelemahan adalah suatu ketetapan,
Tetapi bersamanya dikurniakan secebis kekuatan.
Rindu itu berlagu kini,
Dalam hingar, aku bersendiri,
Sebelum tawa, hadirnya hiba,
Sebelum kata, terciptanya rahsia.
Rindukan teman, inspirasi kekuatan,
Rindukan suasana, menidakkan kejengkelan,
Rindukan Semaphore yang tak pernah aku lupakan,
Rindukan alam yang menjadikan Jannah itu impian.
Ku pingin teman yang mendengar,
Yang memahami dan jauh dari kepekatan hitam ini,
Ku pingin mereka yang sudi memberi pendapat,
Setulus ikhlas, tanpa niat yang jahat.
Aku hilang dalam masa,
Masa yang diciptakan Maha Kuasa,
Owh Ummi, aku rindu,
Owh Ummi, tiada lagikah kamu?
Dalam kecewa, aku terus hilang,
Dalam tawa, aku mengundang kecelakaan.
Benar,kecewaku teguh,
Tetapi bukankah kasih sayangMu maha utuh?
Dalam dalam,
Nafasku kutarik,
Perlahan lahan,
Nafas itu ku hembus.
Ya Tuhan, betapa nikmatMu tak terhitung..
Diam.
Dunia di sekelilingku diam.
Tiada jawapan.
Mungkin kerana aku yang tidak pernah melontarkan soalan.
Allah....
Salam Ramadhan buat kalian yang aku rindu.
Wassalam
Dalam diam,
Sebelum sebuah senyuman,
Melirik bibir,
Kejengkelan terukir.
Dalam sedar,
Aku menipu,
Menipu siapa,
Aku pun tak tahu.
Dunia ini hanya persinggahan,
Alam baru ini hanya sebahagian dari perjuangan,
Ah, memang kelemahan adalah suatu ketetapan,
Tetapi bersamanya dikurniakan secebis kekuatan.
Rindu itu berlagu kini,
Dalam hingar, aku bersendiri,
Sebelum tawa, hadirnya hiba,
Sebelum kata, terciptanya rahsia.
Rindukan teman, inspirasi kekuatan,
Rindukan suasana, menidakkan kejengkelan,
Rindukan Semaphore yang tak pernah aku lupakan,
Rindukan alam yang menjadikan Jannah itu impian.
Ku pingin teman yang mendengar,
Yang memahami dan jauh dari kepekatan hitam ini,
Ku pingin mereka yang sudi memberi pendapat,
Setulus ikhlas, tanpa niat yang jahat.
Aku hilang dalam masa,
Masa yang diciptakan Maha Kuasa,
Owh Ummi, aku rindu,
Owh Ummi, tiada lagikah kamu?
Dalam kecewa, aku terus hilang,
Dalam tawa, aku mengundang kecelakaan.
Benar,kecewaku teguh,
Tetapi bukankah kasih sayangMu maha utuh?
Dalam dalam,
Nafasku kutarik,
Perlahan lahan,
Nafas itu ku hembus.
Ya Tuhan, betapa nikmatMu tak terhitung..
Diam.
Dunia di sekelilingku diam.
Tiada jawapan.
Mungkin kerana aku yang tidak pernah melontarkan soalan.
Allah....
Salam Ramadhan buat kalian yang aku rindu.
Wassalam
Monday, May 23, 2011
A note to self.
Assalamua'laikum wbt..
Ada beberapa kunci bahagia dalam kehidupan.
1) Redha dengan apa yang berlaku, terima je, hadap je. Sabar je. Give yourself sometime if you fall, then pick yourself up.
2) Syukur dengan apa yang ada. Despite the bitterness that you have to swallow, just remember..there are many people out there who would wish to exchange place with you.
3) Life goes up, life goes down. One thing for sure, life goes on. So takpe. Kalau malam tu berakhir dengan kesedihan, esok masih ada, kalau Allah swt mengizinkan. Kalau tak mampu senyum esok, mungkin lusa. Kalau bukan lusa, mungkin minggu depan? Mungkin bulan depan? Mungkin tahun depan? Takpe, time is essential in wound healing. That's sunnatullah. :) anyway.
4) Life is a learning process. The more you know, the more you realize you don't know. It's ok. You are officially a paid student. (wait...I was a paid student too. Owh whatever)
5) Adni is gorgeous. And so are you.
6) Accept yourself for whoever you are. It's hard when people couldn't accept you, but it's harder when you can't accept yourself. Don't forget to LOVE yourself.
7) Just remember, it's hard to live in in this world happily if you can't be grateful.
8) Terengganu. The people here is humble. The people here is humble. (Most of them,right?)
9) Selalu bersangka baik dengan Allah swt :)
10) Leave your heart open, as always.
11) Jangan lupa memandang akaun akhirat setiap hari. (Sobs..)
Sekian. Wassalam :)
Ada beberapa kunci bahagia dalam kehidupan.
1) Redha dengan apa yang berlaku, terima je, hadap je. Sabar je. Give yourself sometime if you fall, then pick yourself up.
2) Syukur dengan apa yang ada. Despite the bitterness that you have to swallow, just remember..there are many people out there who would wish to exchange place with you.
3) Life goes up, life goes down. One thing for sure, life goes on. So takpe. Kalau malam tu berakhir dengan kesedihan, esok masih ada, kalau Allah swt mengizinkan. Kalau tak mampu senyum esok, mungkin lusa. Kalau bukan lusa, mungkin minggu depan? Mungkin bulan depan? Mungkin tahun depan? Takpe, time is essential in wound healing. That's sunnatullah. :) anyway.
4) Life is a learning process. The more you know, the more you realize you don't know. It's ok. You are officially a paid student. (wait...I was a paid student too. Owh whatever)
5) Adni is gorgeous. And so are you.
6) Accept yourself for whoever you are. It's hard when people couldn't accept you, but it's harder when you can't accept yourself. Don't forget to LOVE yourself.
7) Just remember, it's hard to live in in this world happily if you can't be grateful.
8) Terengganu. The people here is humble. The people here is humble. (Most of them,right?)
9) Selalu bersangka baik dengan Allah swt :)
10) Leave your heart open, as always.
11) Jangan lupa memandang akaun akhirat setiap hari. (Sobs..)
Sekian. Wassalam :)
Sunday, April 24, 2011
:)
Assalamua'laikum wbt.
Look forward for the things that inspire and motivate you.
Don't stare at the things that bring you down for far too long.
Just a note to myself.
P/s: A teacher. I dream to be one, i.Allah :)
Wassalam
Look forward for the things that inspire and motivate you.
Don't stare at the things that bring you down for far too long.
Just a note to myself.
P/s: A teacher. I dream to be one, i.Allah :)
Wassalam
Monday, April 18, 2011
Masa hamba.
Assalamua'laikum wbt..
Apabila kerja mula mencuri masa dalam kehidupan seorang hamba.
Adaptation. Re prioritization. Time management. Dzatiyyah yang superb. Ukhuwwah. Memperbetulkan niat. Melawan nafsu yang tak pernah mati.
Baru bermula.Bermula dari bawah. Sedang cuba adapt dengan dunia baru yang menuntut mujahadah berterusan. Demi memastikan nafas ini cukup panjang. Menyusun semula kehidupan. Cuba fokus pada matlamat. Cuba mensebatikan dunia dengan akhirat. Cuba menyusun langkah.
Owh Tuhan, ampunilah kekurangan hambaMu.Kekurangan yang tidak bertepi.
P/s: Rindu.
Wassalam.
Apabila kerja mula mencuri masa dalam kehidupan seorang hamba.
Adaptation. Re prioritization. Time management. Dzatiyyah yang superb. Ukhuwwah. Memperbetulkan niat. Melawan nafsu yang tak pernah mati.
Baru bermula.Bermula dari bawah. Sedang cuba adapt dengan dunia baru yang menuntut mujahadah berterusan. Demi memastikan nafas ini cukup panjang. Menyusun semula kehidupan. Cuba fokus pada matlamat. Cuba mensebatikan dunia dengan akhirat. Cuba menyusun langkah.
Owh Tuhan, ampunilah kekurangan hambaMu.Kekurangan yang tidak bertepi.
P/s: Rindu.
Wassalam.
Saturday, April 2, 2011
Terima kasih ya Allah, kerana mengizinkan saya berblog.
Assalamua'laikum wbt..
Revisiting the past.
Imah mengambil sedikit masa untuk membaca semula post post terdahulu. Ada di antaranya yang tergantung, yang mungkin difahami Imah hanya pada waktu itu, ada yang membuat Imah tersenyum semula dengan kisah kisah semalam, ada yang Imah tak mampu pun nak baca semula..atas sebab sebab tertentu. Tapi, yang paling penting, sesuai dengan nama blog ini, ia membawa manfaat,i.Allah..bukan (hanya) kepada pembaca di luar sana, tetapi kepada penulis sendiri,NurFaS.
Subhanallah.
Ada di antara post post tersebut semakin memberi keyakinan kepada Imah untuk terus berusaha, sebagaimana Imah pernah berusaha untuk mendapatkan segulung ijazah.(ok,ijazah saya tak bergulung, tak seperti ijazah graduan University of Melbourne yang memang bergulung). It helps me to just carry myself forward, respect myself a little bit more and have the confidence that I used to have. Ia menaikkan semangat dan keazaman untuk terus berusaha. Dan pada masa yang sama, mengharap agar ia diterima sebagai ibadah di sisiNya.Amiin.
Ada di antara post post sebelum ini yang mengingatkan Imah kenapa Imah akhirnya memutuskan untuk menulis dan berkongsi. Bukan mencari perhatian, bukan mencari pendengar, bukan sekadar meluahkan, tetapi berkongsi. Dan mengharapkan ia akan memberi manfaat kepada orang lain dengan harapan yang lebih besar iaitu, usaha itu dibuat seikhlasnya demi mendapat keredhaan Allah semata mata. Astaghfirullah, terasa kebelakangan ni menyeleweng pula niat..astaghfirullah. Walhamdulillah a'la kulli hal.
Dalam menyoroti hari demi sehari, memerhatikan gelagat manusia di sekeliling, cuba untuk tidak menghakimi, tetapi cuba untuk mencari jalan memperbaiki. Susah, memang susah. Hatta diri sendiri pun masih banyak kekurangnnya apatah lagi berfikir memperbaiki manusia lain, tetapi itulah hakikatnya. Amar ma'ruf,nahi mungkar. Susah. Tapi itu pesanan Rasul s.a.w dan perintah Allah s.w.t. Bertambah susah apabila diheret sama dalam kesalahan itu. Contoh yang paling mudah, mengumpat. Walau tidak mahu mengumpat, akhirnya terpaksa mendengar umpatan itu. Belum tahu cara terbaik untuk menegur, belum tahu bagaimana menyampaikan. Masih lagi cuba untuk adapt kembali ke kolam yang pernah ditinggalkan dulu.
Masih banyak lagi yang terpaksa di hadapi sehari hari. Dan ia memerlukan mujahadah. Bersangka baik, bersabar, merendah diri, berusaha bersungguh sungguh, menjaga batas dalam pergaulan...and the list goes on.
Imah teringat perbualan dengan seorang rakan, tentang bekerja. "Mula mula memang bersemangat, last last...." Entah. Adakah Imah pun akan jadi seperti itu? .....Pagi tadi membeli tudung putih, kakitangan kerajaan di Terengganu diwajibkan mematuhi kod berpakaian tertentu selama 40 hari sebagai tanda menghormati kemangkatan ibunda Yang DiPertuan Agong sekarang, yang merupakan Sultan Terengganu pada masa ini. Jadi..memang kena beli tudung putih dan mungkin perlu dipakai sehingga hujung bulan ini. Semasa di sana, Imah melihat belia remaja yang membuang masa, membuat sesuatu yang tidak nampak faedahnya. Sedih, kerana mereka Muslim yang berbangsa Melayu, bangsa Imah sendiri. Kalau bukan bangsa sendiri yang perlu berusaha menyelamatkan mereka, maka bangsa mana? Lebih sedih lagi...mereka beragama Islam..
Tetapi Imah tak berbuat apa apa. Tidak menegur, tidak bertanya. Hanya mampu melihat dengan ekor mata dengan perasaan sedih bercampur bersalah kerana tidak berbuat apa apa. Maafkan hamba, ya Rabb..Hamba tidak tahu caranya. Imah tidak ada kesempatan, kebijaksanaan dan keberanian untuk sekadar berusaha menegur. Dalam erti kata lain, Imah tidak menyumbang apa apa kepada agama ini. Maka berbalik kepada persoalan tadi...Adakah Imah akan menjadi seperti mereka yang menganggap pekerjaan ini hanyalah satu pekerjaan. Imah harap, tidak. Semoga Allah memberi kekuatan agar Imah terus bersungguh sungguh bekerja dan meningkatkan ilmu. Sebab hanya cara ini Imah mampu bekerja untuk ummat, sebelum ada cara lain lagi. Menjadikan pekerjaan sebagai satu ibadah, moga diterima di sisi Allah. Dan mengharapkan agar masa yang tidak digunakan untuk memperbaiki orang lain, akan digunakan untuk meningkatkan diri di bidang ini... One at a time.
Teringat akan cerita berkaitan Imam Hassan Al-Banna. Sebelum majlis yang melibatkan salah satu ceramah beliau, beliau turut menyusun kerusi. Memandangkan kedudukannya yang dipandang tinggi oleh para mujahid ketika itu, terasa tidak patut beliau menyusun kerusi. Tetapi apabila ditanya/dikatakan mengapa (orang yang terhormat seperti) beliau menyusun kerusi, jawab beliau..."Aku tidak tahu amal mana yang akan diterima Allah swt"..Subhanallah. Merendah diri sekali, sesuai dengan jiwa seorang mukmin yang hidup hanya untuk Tuhannya, Allah swt. Imah tidak ingat secara detail tentang cerita ini, tetapi roughly, begitulah seingat Imah. Sila betulkan mana yang salah.
Pendek kata, haruslah bersungguh sungguh dan ikhlas dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan, jangan biarkan neraca manusia lain menjadi penentu aras dalam hidup kita, sebaliknya jadikan neraca iman sebagai titik bermula setipa pekerjaan. Moga Allah memperingatkan Imah. Moga Allah mempermudahkan, amiin.
Rasanya, sampai di sini dahulu. Semoga Allah terus memberi hidayah dan keampunan untuk Imah dan pembaca2 blog ini. Semoga Allah mengampuni dosa umat Islam sekaliannya.
Astaghfirullah.
Wassalam.
Revisiting the past.
Imah mengambil sedikit masa untuk membaca semula post post terdahulu. Ada di antaranya yang tergantung, yang mungkin difahami Imah hanya pada waktu itu, ada yang membuat Imah tersenyum semula dengan kisah kisah semalam, ada yang Imah tak mampu pun nak baca semula..atas sebab sebab tertentu. Tapi, yang paling penting, sesuai dengan nama blog ini, ia membawa manfaat,i.Allah..bukan (hanya) kepada pembaca di luar sana, tetapi kepada penulis sendiri,NurFaS.
Subhanallah.
Ada di antara post post tersebut semakin memberi keyakinan kepada Imah untuk terus berusaha, sebagaimana Imah pernah berusaha untuk mendapatkan segulung ijazah.(ok,ijazah saya tak bergulung, tak seperti ijazah graduan University of Melbourne yang memang bergulung). It helps me to just carry myself forward, respect myself a little bit more and have the confidence that I used to have. Ia menaikkan semangat dan keazaman untuk terus berusaha. Dan pada masa yang sama, mengharap agar ia diterima sebagai ibadah di sisiNya.Amiin.
Ada di antara post post sebelum ini yang mengingatkan Imah kenapa Imah akhirnya memutuskan untuk menulis dan berkongsi. Bukan mencari perhatian, bukan mencari pendengar, bukan sekadar meluahkan, tetapi berkongsi. Dan mengharapkan ia akan memberi manfaat kepada orang lain dengan harapan yang lebih besar iaitu, usaha itu dibuat seikhlasnya demi mendapat keredhaan Allah semata mata. Astaghfirullah, terasa kebelakangan ni menyeleweng pula niat..astaghfirullah. Walhamdulillah a'la kulli hal.
Dalam menyoroti hari demi sehari, memerhatikan gelagat manusia di sekeliling, cuba untuk tidak menghakimi, tetapi cuba untuk mencari jalan memperbaiki. Susah, memang susah. Hatta diri sendiri pun masih banyak kekurangnnya apatah lagi berfikir memperbaiki manusia lain, tetapi itulah hakikatnya. Amar ma'ruf,nahi mungkar. Susah. Tapi itu pesanan Rasul s.a.w dan perintah Allah s.w.t. Bertambah susah apabila diheret sama dalam kesalahan itu. Contoh yang paling mudah, mengumpat. Walau tidak mahu mengumpat, akhirnya terpaksa mendengar umpatan itu. Belum tahu cara terbaik untuk menegur, belum tahu bagaimana menyampaikan. Masih lagi cuba untuk adapt kembali ke kolam yang pernah ditinggalkan dulu.
Masih banyak lagi yang terpaksa di hadapi sehari hari. Dan ia memerlukan mujahadah. Bersangka baik, bersabar, merendah diri, berusaha bersungguh sungguh, menjaga batas dalam pergaulan...and the list goes on.
Imah teringat perbualan dengan seorang rakan, tentang bekerja. "Mula mula memang bersemangat, last last...." Entah. Adakah Imah pun akan jadi seperti itu? .....Pagi tadi membeli tudung putih, kakitangan kerajaan di Terengganu diwajibkan mematuhi kod berpakaian tertentu selama 40 hari sebagai tanda menghormati kemangkatan ibunda Yang DiPertuan Agong sekarang, yang merupakan Sultan Terengganu pada masa ini. Jadi..memang kena beli tudung putih dan mungkin perlu dipakai sehingga hujung bulan ini. Semasa di sana, Imah melihat belia remaja yang membuang masa, membuat sesuatu yang tidak nampak faedahnya. Sedih, kerana mereka Muslim yang berbangsa Melayu, bangsa Imah sendiri. Kalau bukan bangsa sendiri yang perlu berusaha menyelamatkan mereka, maka bangsa mana? Lebih sedih lagi...mereka beragama Islam..
Tetapi Imah tak berbuat apa apa. Tidak menegur, tidak bertanya. Hanya mampu melihat dengan ekor mata dengan perasaan sedih bercampur bersalah kerana tidak berbuat apa apa. Maafkan hamba, ya Rabb..Hamba tidak tahu caranya. Imah tidak ada kesempatan, kebijaksanaan dan keberanian untuk sekadar berusaha menegur. Dalam erti kata lain, Imah tidak menyumbang apa apa kepada agama ini. Maka berbalik kepada persoalan tadi...Adakah Imah akan menjadi seperti mereka yang menganggap pekerjaan ini hanyalah satu pekerjaan. Imah harap, tidak. Semoga Allah memberi kekuatan agar Imah terus bersungguh sungguh bekerja dan meningkatkan ilmu. Sebab hanya cara ini Imah mampu bekerja untuk ummat, sebelum ada cara lain lagi. Menjadikan pekerjaan sebagai satu ibadah, moga diterima di sisi Allah. Dan mengharapkan agar masa yang tidak digunakan untuk memperbaiki orang lain, akan digunakan untuk meningkatkan diri di bidang ini... One at a time.
Teringat akan cerita berkaitan Imam Hassan Al-Banna. Sebelum majlis yang melibatkan salah satu ceramah beliau, beliau turut menyusun kerusi. Memandangkan kedudukannya yang dipandang tinggi oleh para mujahid ketika itu, terasa tidak patut beliau menyusun kerusi. Tetapi apabila ditanya/dikatakan mengapa (orang yang terhormat seperti) beliau menyusun kerusi, jawab beliau..."Aku tidak tahu amal mana yang akan diterima Allah swt"..Subhanallah. Merendah diri sekali, sesuai dengan jiwa seorang mukmin yang hidup hanya untuk Tuhannya, Allah swt. Imah tidak ingat secara detail tentang cerita ini, tetapi roughly, begitulah seingat Imah. Sila betulkan mana yang salah.
Pendek kata, haruslah bersungguh sungguh dan ikhlas dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan, jangan biarkan neraca manusia lain menjadi penentu aras dalam hidup kita, sebaliknya jadikan neraca iman sebagai titik bermula setipa pekerjaan. Moga Allah memperingatkan Imah. Moga Allah mempermudahkan, amiin.
Rasanya, sampai di sini dahulu. Semoga Allah terus memberi hidayah dan keampunan untuk Imah dan pembaca2 blog ini. Semoga Allah mengampuni dosa umat Islam sekaliannya.
Astaghfirullah.
Wassalam.
Subscribe to:
Posts (Atom)